Nevoi și așteptări legate de zonă, clădire sau spațiul interior, în funcție de generație

Generațiile din București și Ilfov cu vârste cuprinse între 25 – 55+ ani valorizează aceleași criterii legate  de zonă, în timp ce tinerii sub 24 de ani pun mai mare preț pe mobilitate și accesul facil către locul de muncă, în ciuda fenomenului work from home. Iar rezistența clădirii și siguranța seismică reprezintă cel mai important aspect atunci când vine vorba de evaluarea clădirii, pentru toate categoriile de vârstă.

Ultimii ani de schimbări economice accelerate, criza climatică, dar și contextul pandemiei au determinat trenduri neașteptate în standardele de locuire, dar și accentuarea unor nevoi precum siguranța locativă sau flexibilitatea relocării. Atenția tot mai mare acordată sănătății fizice și psihice, dar și efectul de termen lung stabilizat deja la nivel global în fenomenul work from home au făcut ca locuințele, fie de cumpărat, fie de închiriat, să fie evaluate după criterii ce și-au schimbat importanța.

Cea mai recentă cercetare desfășurată de Storia.ro și JLL România în rândul cumpărătorilor și chiriașilor din București și Ilfov și-a propus să identifice criteriile actuale în baza cărora zonele sau cartierele, clădirile sau complexele imobiliare, precum și spațiile interioare ale locuințelor se aliniază unor standarde dorite de locuire.

Studiu Standarde de locuire_storia.ro

Conform acestei cercetări, pe piața de imobiliare de la noi din țară (ca și în alte țări învecinate) se evidențiază o reversie a interesului pentru compartimentarea open space, iar pentru chiriași a devenit foarte importantă acceptarea animalelor de companie de către proprietari (peste 50% dintre respondenți, la toate grupele de vârstă). Dacă prezența unui spațiu exterior deschis (de tip balcon/terasă/grădină) a câștigat în importanță în perioadele de izolare și de muncă de acasă, aceleași condiții care presupun timp mai mult petrecut acasă ar putea să explice și interesul relativ mare pentru spații prietenoase cu animalele de companie.

Într-o piață rezidențială puternic concurențială, pentru a avea  succes, un produs rezidențial trebuie să corespundă cerințelor, fie ele obiective și subiective, formulate de categoriile de cumpărători pe care își propune să le atragă. În condițiile în care piața de profil se confruntă în prezent cu destul de multe provocări, de la creșterea costurilor de construcție și a celor legate de utilități, până la înăsprirea condițiilor de creditare, credem că și așteptările clienților vor fi mai mari în perioada următoare, iar dezvoltatorii trebuie să își concentreze toate resursele și creativitatea pentru a le răspunde cât mai bine. Prin acest studiu ne-am propus să oferim câteva repere și o ierarhizare a priorităților, rezultate dintr-o analiză riguroasă și segmentată pe categorii de vârstă”, a declarat Andreea Hamza, Senior Director Living Department JLL România.

Contextul economic actual coroborat cu impactul pandemiei și nevoile diferite ale oamenilor în funcție de stadiul vieții lor duc la nevoi foarte diferite de locuire, într-o schimbare continuă și accelerată. Pentru că vrem să venim în întâmpinarea nevoilor lor și să susținem agenții imobiliari și dezvoltatorii să răspundă mai bine așteptărilor lor, am analizat în profunzime cea mai mare piață imobiliară din România – București-Ilfov – din prisma vizitatorilor celui mai mare ecosistem de imobiliare – Storia.ro – OLX Imobiliare.”, a declarat Monica Dudău, Marketing Manager Storia.ro și OLX Imobiliare.

Criteriile prioritare în evaluarea cartierelor

Cercetarea desfășurată de JLL România și Storia.ro ne mai arată că, indiferent dacă își doresc să închirieze sau să cumpere, dincolo de buget, decizia finală este semnificativ influențată și de așteptările legate de zona sau cartierul în care se află viitoarea locuință. Astfel, aerul curat, cu cât mai puțină poluare este clasificat drept criteriu cu grad mare de importanță pentru 61% din totalul respondenților și în aceeași măsură este apreciată și curățenia în spațiile publice (tot 61%). Următoarele criterii considerate drept foarte importante sunt, în ordinea descrescătoare a importanței: prezența zonelor verzi (parcuri, păduri etc.) – 55%, proximitatea stației de metrou (55%), accesul facil către locul de muncă (54%). Alte două caracteristici ale cartierelor pe care peste jumătate dintre respondenți le-au ierarhizat drept foarte importante sunt prezența mijloacelor de transport public de suprafață, respectiv liniștea și traficul scăzut ale cartierului, fiecare cu 51% dintre opțiuni.

Pentru tinerii cu vârste de până în 24 de ani, parte din generația Z, cele mai atractive cartiere din București ar fi Unirii, urmat la egalitate de Titan și Militari și doar 5% ar fi dispuși să locuiască în Ilfov. Pentru ei, este important și foarte important ca în zonă să se afle o stație de metrou, spațiile publice să fie curate, iar accesul către locul de muncă să fie facil.

Generatia Y (25-44 de ani) clasifică drept cele mai importante criterii în alegerea zonei curățenia în spațiile publice, zonele verzi (parcuri, păduri etc), aerul curat, fără poluare, iar cartierele preferate sunt Titan, Tineretului-Timpuri Noi, Dristor, Drumul Taberei, Dorobanți-Floreasca.

În mod foarte asemănător, pentru generația celor cu vârste cuprinse între 45 și 54 de ani, contează în primul rând curățenia din spațiile publice, apoi aerul curat, lipsa poluării și zonele verzi, mai puțin importante find locurile de joacă și restaurantele / cafenelele/ terasele. Iar cartierele preferate sunt Titan, apoi Militari și Berceni la egalitate, Drumul Taberei, Tineretului-Timpuri Noi.

Cei din generația baby boomers (55+) apreciază în primul rând aerul curat, fără poluare, zonele verzi se situează pe locul doi și apoi curățenia din spațiile publice rămâne în topul primelor 3 criterii, ca și la celelalte generații. Aceștia preferă cartierele Tineretului-Timpuri Noi, Bucureștii Noi, Berceni, 1 Mai, Militari, iar cel mai puțin populare sunt Rahova, Carol, Giurgiului, Pipera Nord, 13 Septembrie-Panduri.

Criteriile prioritare în evaluarea blocului, clădirii sau complexului de locuințe

În privința caracteristicilor blocului, clădirii sau complexului de locuințe, criteriile respondenților sunt foarte clar conturate pe două direcții: soliditatea clădirii / siguranța seismică – considerată ca fiind foarte importantă de 76% din totalul respondenților, urmată de aspectul și salubritatea spațiilor comune (casa scării, liftul, ghena de gunoi etc.), cu 60%. Costul cheltuielilor de întreținere sau locul de parcare asigurat sunt următoarele aspecte considerate foarte importante (52%, respectiv 50% din răspunsuri).

Tinerii cu vârste de până în 24 de ani, precum și generația Y (25-44 de ani), dar și a celor cu vârste cuprinse între 45 și 54 de ani prezintă același top al priorităților: soliditatea / rezistența clădirii și siguranța seismică, aspectul și salubritatea spațiilor comune (casa scării, liftul, ghena de gunoi etc.) și cheltuielile lunare de întreținere scăzute.

Cei din generația baby boomers (55+) pun pe locul al treilea soliditatea clădirii / siguranța seismică, spre deosebire de toate celelalte generații, în topul primelor trei criterii păstrând aspectul și salubritatea spațiilor comune, dar mai pun preț și pe aspectul exterior plăcut al clădirii.

Criteriile prioritare în evaluarea locuinței

Preocupările legate de interiorul locuinței privilegiază existența unei centrale termice proprii, cu 57% din totalul respondenților preocupați în foarte mare măsură să se protejeze de instabilitățile sistemului centralizat de termoficare. Pentru 50% dintre aceștia, este foarte important ca locuința să nu necesite renovări, o preocupare posibil legată de creșterea recentă a costurilor cu materialele și manopera. 49% consideră foarte importantă existența unui spațiu exterior deschis de tip balcon/terasă/grădină. Următoarele preocupări vizează finisajele de calitate, existența unei bucătării închise și spațiul decomandat, fiecare cu 48% din respondenți care le identifică drept foarte importante.

Dacă pentru tinerii cu vârste de până în 24 de ani este foarte important ca spațiul interior al locuinței să aibă centrală termică, finisaje de calitate și să nu necesite renovări, pentru generația Y contează, în această ordine, ca locuința să aibă camere spațioase, finisaje de calitate și centrală termică proprie. De asemenea, pentru 66% dintre aceștia din urmă este foarte important sau important ca locuința închiriată să acceptate animale de companie. Iar spre deosebire de toate celelalte generații, consideră mai important accesul la instituții de învățământ și sunt mai dispuși să facă renovări.

Pentru generația celor cu vârste cuprinse între 45 și 54 de ani este important ca spațiul interior să fie decomandat, să aibă un spațiu exterior deschis (balcon/terasă/grădină) și camere spațioase, dar contează mai puțin compartimentarea de tip open space sau ca locuința să fie pet friendly.

Cei din generația baby boomers (55+) apreciază amenajarea prevăzută cu un spațiu având deschidere la exterior (balcon/terasă/grădină), dar și finisajele de calitate și sunt cel mai puțin dispuși să facă renovări. Spre deosebire de toate celelalte generații, pun mai mare preț pe accesul la mijloacele de transport în comun de suprafață și la spațiile publice pietonale, precum și accesul la centre comerciale.

Schimbări și la nivel regional

Tendințe precum cele observate în rândul românilor s-au înregistrat în Polonia, unde peste 55% dintre chiriași caută apartamente cu balcoane, logii, terase sau grădini. De asemenea, foarte importantă este permisiunea de a locui cu animale de companie – pentru 60% dintre respondenți – , iar bucătăriile open space nu mai sunt dorite decât de 25% dintre chiriași, potrivit unui sondaj realizat de o companie internațională de consultanță imobiliară în 6 orașe mari din Polonia.

În Bulgaria, odată cu relaxarea restricțiilor din timpul verii anului 2020, cumpărătorii s-au grăbit să cumpere proprietăți, în așteptarea unui nou val de restricții, astfel încât cererea în toată țara a crescut semnificativ pentru tipuri de proprietăți considerate anterior neatractive, precum case la țară, dar și cele din stațiunile de schi și de pe litoralul Mării Negre (studiul Deloitte Property Index. Overview of European. Residential Markets, 2021).

Iar în Ungaria, cererile de subvenții pentru renovarea și modernizarea locuinței acordate de statul maghiar au crescut în toamna anului 2021, acestea fiind folosite în principal pentru modernizarea sistemelor de încălzire și apă caldă, instalarea de sisteme ce folosesc energie regenerabilă, înlocuirea ușilor, ferestrelor, acoperișurilor, instalarea de panouri solare, izolarea termică a clădirilor (studiul MNB Housing Market Report, 2021).

Studiul JLL România și Storia.ro a fost desfășurat în perioada aprilie-iunie 2022, pe un eșantion de peste 1.470 de persoane care prospectează piața rezidențială din București și llfov, reprezentativ pentru clasa de mijloc, cu un nivel ridicat de educație și venituri ale gospodăriei mai degrabă medii și ridicate. Cea mai mare parte a respondenților (67%) sunt absolvenți de studii superioare și peste jumătate (54%) activează în sectorul privat.

Despre JLL 

JLL (NYSE: JLL) este o firmă de servicii profesionale de top, specializată în gestionarea proprietăților imobiliare și a investițiilor. JLL modelează viitorul sectorului imobiliar pentru o lume mai bună, folosind cea mai avansată tehnologie pentru a crea oportunități, spații uimitoare și soluții imobiliare durabile pentru clienții noștri, oamenii noștri și comunitățile noastre. JLL este o companie Fortune 500, cu venituri anuale de 19,4 miliarde de dolari, operațiuni în peste 80 de țări și o forță de muncă globală de peste 100.000 de angajați la 31 martie 2022. JLL este numele de marcă, și o marcă înregistrată a Jones Lang LaSalle Incorporated. Pentru informații suplimentare, vizitați jll.com.

Despre Storia.ro

Storia.ro e platforma de imobiliare cu cele mai multe anunțuri din piață – peste 200.000. Lansată de OLX, aceasta primește peste 5 milioane de vizite lunar, putând fi accesată atât de pe desktop, cât și prin aplicațiile de iOS și Android. Prin adăugarea KIWI Finance în portofoliul OLX Group, utilizatorii Storia.ro pot beneficia gratuit de serviciile profesioniștilor pentru a identifica cea mai bună soluție de creditare.


Leave Your Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *